sábado, 1 de mayo de 2010

Modelant històries (cas elaborat)


Hola companys/es! Us penjo el cas pràctic que he elaborat, a partir d'una amiga que és mestra i em va facilitar la informació de la seva pràctica.


Construcció d’una història

Resum del cas
Els estudiants de primària que acudeixen a l’aula d’ampliació i reforç escolar treballen amb un programa educatiu interactiu per millorar en les matèries de matemàtiques, llengua i medi. Aquest software utilitza jocs i activitats per reforçar els coneixements en què presenten més dificultats.
Determinació de l’escena
· Cursos aplicables: primària
· Tema/unitats aplicables: matemàtiques, llengua i medi
· Tecnologies utilitzades: programes informàtics interactius i educatius
· Ubicació de l’escola: urbana
· Connectivitat: lligada a l’escola
· Ubicació de recursos tecnològics: a l’aula de reforç
· Situació econòmica social dels alumnes: classe mitja
Informació de la professora
· Experiència en l’ensenyament: 3 anys
· Experiència de la tecnologia del professor/nivell de formació: usuària habitual de les noves tecnologies, utilització de la tecnologia a l’aula habitualment.

Altres detalls del cas
Finalitat de la història

Compartir una experiència d’un software informàtic per a l’adquisició, reforç i suport en l’aprenentatge d’alumnes de primària amb necessitats educatives especials, que no poden adquirir els coneixements establerts al currículum de l’etapa per la via ordinària.
Activitats de la història
Tecnologies utilitzades: programa informàtic educatiu
Raó d’utilització de la tecnologia: aconseguir que els alumnes s’interessin i es motivin, sent partíceps actius dels seus processos d’aprenentatge.
Naturalesa de les activitats: jocs i activitats interactives.
Paper de la professora: facilitadora, guia del procés, solventadora de dubtes.
Paper de l’alumnes: aprenent, participant actiu del seu procés d’aprenentatge.
Resultat de la història
Observacions: els alumnes estan molt motivats amb les activitats i els jocs interactius, tot participant activament en els mateixos.
Avaluació de l’aprenentatge: avaluació subjectiva (a través de l’observació) i objectiva (a través dels resultats obtinguts quant a coneixements de les matèries reforçades).

Tota la història
Programa interactiu com a eina d’aprenentatge matemàtic i de llenguate.
Educadora d’ampliació i reforç escolar, per a un grup de nens/es amb necessitats educatives especials (d’entre 6 i 8 anys), utilitza un programa educatiu-interactiu perquè els infants puguin adquirir, repassar i reforçar coneixements de matemàtiques, llenguatge i medi.
Com valora l’ús de les noves tecnologies a la seva tasca diària?
La veritat és que ho valoro molt positivament. Amb el grup d’infants que treballo, aquest curs he començat un projecte basat en l’ús de les TIC per a treballar a partir de les demandes realitzades en base a les necessitats educatives especials que presenten.
Voldria compartir la seva experiència de l’ús de les noves tecnologies a l’escola on treballa?
I tant! Es tracta d’un programa interactiu informatitzat que consta de més de 300 activitats educatives diferents d’ampliació i reforç escolar, que faciliten els nens/es l’adquisició i el desenvolupament de capacitats i habilitats cognitives que necessiten per desenvolupar amb èxit el seu procés educatiu.
I quines activitats es desenvolupen
en aquest programa?

Són activitats i jocs interactius que permeten incidir en aquells aspectes en què els alumnes presenten més dificultats per a l’adquisició de coneixements en matemàtiques, llenguatge i medi. De manera paral·lela, també s’incideix en treballar la memòria, l’atenció, la concentració, la motricitat fina, la coordinació viso-motora, el raonament lògic...
Ens pot posar un exemple d’alguna activitat del programa?
És clar! Hi ha diferents nivells de dificultat per cada activitat, de manera que es pot adaptar cada activitat a les necessitats i a l’edat de cada nen. Una de les activitats que més els hi agrada és la de sumar, restar en tres minuts. Durant aquests tres minuts, van apareixent a l’ordinador diferents operacions, i han de completar el màxim d’operacions en el temps indicat. Sovint fan competicions i s’engresquen força.
Per què ha escollit un programa d’aquest tipus per a reforçar l’aprenentatge?
Es tracta d’infants que presenten dificultats importants a l’hora de seguir el ritme d’aprenentatge dels seus companys d’aula, i des de l’escola se’ls ofereix unes hores setmanals de reforç per tal de que no es quedin enrere. Així que calia cercar una manera diferent de treballar amb ells, que els facilités l’accés als diferents coneixements. Són nens que es distreuen amb facilitat i els hi costa mantenir l’atenció, i amb l’ús dels ordinadors i les activitats del programa, he aconseguit despertar un interès i una motivació, que els ajuda molt a treballar i aprendre de forma efectiva.
Dirigeix les activitats que han de fer els nens i nenes?
Sí. Tinc una planificació d’allò que han de treballar de forma general, però sempre els deixo una petita estona perquè puguin escollir l’activitat que més els hi agradi i hi treballin autònomament. De totes maneres, també tinc un pla individualitzat per a cadascun dels infants, segons les demandes dels tutors/es i les necessitats que detectem.
Quants infants té a l’aula?
7
Com avalua el progrés dels nens/es amb el programa que està utilitzant?
Està donant molt bon resultat. Vaig fent una avaluació continuada de cada infant, i mensualment revisem amb els tutors i tutores els avenços que estan fent els nanos, i la veritat és que, donades les dificultats que presenten, hem vist que l’ús de les noves tecnologies és una eina molt valuosa i efectiva per a l’aprenentatge significatiu. Crec que s’hauria d’extendre l’ús de les TIC per a l’aprenentatge, perquè és molt beneficiós i productiu per als aprenents.
Doncs a continuar treballant, perquè així sigui!
Moltes gràcies i fins aviat!

No hay comentarios:

Publicar un comentario